tisdag 15 februari 2011

Våga se lyckan i vitögat

Igår var det måndag. Eller. Igår var det Alla Hjärtans Dag. Det är beroende på hur man vill se det.Att fira på en bestämd dag, för eller emot? Är denna hjärta-dag endast ett jippo för handeln? En plastig klyscha från landet i väst? Ett konstruerat påhitt, fastän den spontana uppvaktningen i vardagen är så mycket mer värd?

Äsch, jag har bestämt mig för att inte grubbla så mycket över det där. Jag säger som min kloka mor: "Man ska ta alla tillfällen man kan att fira!"

Och det ligger ju verkligen något i det. Finns det risk att vi firar våra kära en dag för mycket? Kan det någonsin bli fel att passa på att säga "jag älskar dig" extra mycket en viss dag? Svar: Ett rungande "nej"! Är det viktigt att det sägs andra dagar också - som inte är namngett i almanackan? Svar: JA.
Så det blev färskmalet kaffe till mannen och jag fick blommor och min favoritglass. Vi pratade lite extra med varandra. Om vad vi har. Att vi faktiskt har det fantastiskt bra. Och precis som det är genialt att ta alla tillfällen att passa på att FIRA - så tycker jag att det är genialt att passa på att SE och prata om, vad man HAR. Det fina, det goda, man har.
Allt det tunga, svåra, jobbiga - det riskerar aldrig hamna i skymundan. Det roffar alltid åt sig strålkastarplatsen. Så det finns ingen risk att man pratar för mycket om allt det goda. Ingen risk alls.

- Vi måste våga se att vi är en lycklig familj
, sa vi till varandra. Inte en perfekt familj. Inte en familj utan bekymmer eller BLÄ-dagar. Men ändå, så är vi en lycklig familj. En familj som har det en familj behöver. En familj där vi tycker om varandra. Skrattar tillsammans. Tycker om att vara med varandra.
Om inte det är lycka - vad är då lycka? Jag försöker vägra falla till föga för pessimismens breda motorväg. För säger man att "det är tungt just nu", så helgarderar man sig, liksom. Då kan man inte misslyckas.
Men säger man att; "vi är så lyckliga", så kanske man vaknar upp imorgon och upptäcker att man hade fel. Då kanske lyckan får skrämselhicka och drar iväg.

Men den risken är jag beredd att ta. Våga se lyckan i vitögat.

Inga kommentarer: