söndag 27 maj 2012

Moderskapet

Jag är en människa. En förälder. En mamma.

Dagarna kommer och går. Jag vaknar som mamma, går upp som mamma, går till jobbet som en mamma, är ledig som en mamma, sover som en mamma.

Jag är människa, men jag har fördjupat min mänsklighet, mitt känsloliv, mitt ansvar, mitt blod, mitt hjärta. Och lagt det i händerna på mitt moderskap.

Jag andas som en människa, men jag lever som en mamma. Det är ett helvete ibland. Som himmelen ibland. Som mjuk sötma i kroppslig former.

Paradoxalt. Vidunderligt. Är moderskapet.
Jag föddes som människa men kommer att dö som en mamma. Och oavsett vad som händer med mina barn i livet, så kommer jag att älska dem.

Så hjärtat vibrerar, själen nästan brister.

Det är bördan. Det är gåvan. Att vara mamma.

Grattis alla mammor, på Mors Dag!

Inga kommentarer: