tisdag 22 juni 2010

Tjugotvå saker som gör mig lycklig ...

Att få se Signes lyckliga min när hon får gå omkring naken och klappa sig på magen.

När det blåser ljumma vindar fast jag sitter i skuggan.

När Henrys ögon glittrar.

Att känna solvarma gräset under fötterna.

Signes koncentrerade ansiktsuttryck och knubbiga kinder.

Leonards filosofiska blick när han berättar om sina lekfantasier (och berättar om varför dinesjuna har dött när det krascha en sten och dammet la sig över jordklotet)

När jag vaknar utvilad.

När Fredrik kommer hem från jobbet och ser glad ut.

När jag tänker på mina vänner som ställer upp för oss och att de dessutom tycker om oss för dom vi är.

Lugnet som lägger sig på kvällen när barnen somnat.

Att se Henrys stolta hållning när han stängt en dörr.

Att se en riktigt bra film tillsammans (och prinsessbröllop för all del).

Att äta grillat älgkött i kvällssolen som min man grillat med stolthet.

När barnen ger mig klibbiga kramar.

Att känna sommarens lukter och se ut över våra ängar och kohagar och inse att vi verkligen får bo mitt i idyllen.

Att dricka kaffe på maten med en chokladkaka till.

Att höra Lenonards förnöjda pladder om parkerade bilar och arbetande flodhästar.

När folk beundrar mina barn istället för att ge mig förnuftiga råd.

Att lukta i barnens hår och bara få sitta en stund tillsammans.

Att skratta med Fredrik och veta att vi ska få umgås en hel kväll tillsammans.

Att se Signe och Henry kikna av skratt över storebrors tokerier.

När Leonard letar efter sin pilbåde och frågar:
- Mamma, har du sett min ajmbåge?


Och detta är bara tjugotvå saker som står beskrivna.
Det mest fantastiska är att finns tusentals saker som jag inte ens hittar ord för.

Det gäller bara att förstå det.

(Tjugotre: När Leonard säger att han vill gifta sig med mig och vara med mig alltid.)

2 kommentarer:

F. Timeus sa...

Du hade bara behövt skriva 2 fotbollslag! Fast det de skrev var snäppet bättre...

Helena sa...

Ja, du Fredrik ...